De Zuiderkruissloep
Steneker jachtbetimmeringen heeft met de Zuiderkruissloep een unieke sloep in huis. Deze Zuiderkruissloep is een replica van de werk-brandingssloep van het legendarische troepentransport- en emigratieschip "S.S. Zuiderkruis".
In het jaar 1950 is de S.S. Zuiderkruis omgebouwd van troepentransportschip tot emigratieschip en is deze sloep op het schip gekomen. Het had weinig gescheeld of het origineel van deze sloep, welke eigendom is van Steneker Jachtbetimmeringen, was verloren gegaan.
Bij toeval kwam dhr. Steneker deze prachtige gelijnde sloep tegen, destijds in vervallen staat, achter Terheuvra in Joure. De sloep heeft reeds een complete restauratie ondergaan waarbij 90% van de originele sloep behouden kon blijven. Het laatste traject van deze sloep zal worden om hem af te bouwen tot zeilsloep, ook kan ermee worden geroeid, wat inmiddels reeds is gedaan in de 10 mijl van Hindeloopen.Door het mooi besneden voor- en achterschip vaart de sloep zeer licht en is zeer prettig in zeegang. Dat de sloep licht vaart is bewezen met het sloeproeien.
Sloeproeien
Roeiteam Hôrumoa uit St. Nicolaasga komt sinds 1999 met deze sloep in de landelijke competitie uit. In deze competitie roeien verschillende sloepen tegen elkaar één wordt d.m.v. een handicap waarde de sloepen onderling met elkaar gelijk getrokken. De Zuiderkruissloep de ‘’Steenbok’’ zit meestal bij de 1e 5 van de 140 sloepen.
Door de mooie diepe zeeg in het gebruik van massief teakhout is het een elegant scheepje. De zware houten fundatie, spanten en vloeren, alles is direct aan de romp gelamineerd. Er is gebruik gemaakt van binnenmal, wat zorgt voor een torsiestijf en strak schip. De Zuiderkruisloep wordt zeer gewaardeerd door haar stoere uitstraling, uitstekend vaareigenschappen en de uitstekende zit. Dit is het deel waar de Zuiderkruissloep van is gebouwd.
Nieuw
De Zuiderkruissloep is nooit in grote aantallen gebouwd. Dit had ongetwijfeld iets met haar prijs te maken. Om iets aan de prijs te kunnen doen is het plan opgevat de sloep met in de basis uitvoering te gaan bouwen. Er wordt bewust niet aan de kwaliteit gesleuteld, maar aan een soberder karakter van de boot. Terug naar de basis waarvoor de sloep eigenlijk is bedoeld, namelijk werk-branding sloep. De beschieting zoals die vroeger werd uitgevoerd, was in de brede delen dicht gemaakt met pek, de brede delen zijn op het dek en vloer nagemaakt. De voor- en achter steven zijn in de kleur van de romp geverfd. Het aan gehangen roer heeft een helmstok besturing. Alle blanke houten onderdelen, zoals bekleding van de bovenstegang, stootrand en potdek, bolders en helmstok zijn uitgevoerd in Mahoniehout. Dit is afgewerkt met een impregneer die wat zeer gemakkelijk in onderhoud is en de nostalgische uitstraling zeer te goede komt. Alle RVS beslag is gepareld uitgevoerd.